Milyonlarca sürücüyü ilgilendiren Karayolları Trafik Yönetmeliği'nde değişiklik öngören yeni düzenleme hazırlandı. İçişleri Bakanı Mustafa Çiftçi'nin talimatıyla hazırlanan yönetmelik taslağı, Cumhurbaşkanı'nın onayına sunuldu.
Düzenlemenin yürürlüğe girmesi halinde, araç içindeki bazı donanım ve aksesuarlarla ilgili uzun süredir yaşanan uygulama farklılıklarının giderilmesi hedefleniyor.
Telefon Tutucu ve Araç Kameralarına Düzenleme
Hazırlanan düzenlemeye göre, ön cama monte edilen telefon tutucuları ile araç kameraları belirlenen teknik şartları taşıması halinde yasal olarak kullanılabilecek.
Ayrıca sürücünün görüşünü engellemeyen navigasyon cihazları ile fabrika çıkışlı multimedya ekranlarının da cezai yaptırım kapsamı dışında tutulması öngörülüyor.
Dikiz aynasına asılan koku ve benzeri aksesuarlar için de belirli ölçüler esas alınarak uygulama birliği sağlanması planlanıyor.
Ses Sistemlerinde Standart Belirlendi
Yeni yönetmelik taslağında araç içi ses sistemleri için de teknik sınırlar getiriliyor.
Taslağa göre, bagaj bölümünde bir adet en fazla 45 Hz subwoofer ile bir adet en fazla 300 watt amplifikatör bulundurulmasına izin verilmesi öngörülüyor.
Bunun yanında, yalnızca araç içindeki müzik nedeniyle işlem yapılmayacak. Ses sistemine ceza uygulanabilmesi için sesin araç dışına taşarak kamu düzenini bozması ve bu durumun kayıt altına alınması şartı aranacak.
Dijital Ekranların Kullanımı Netleşiyor
Taslak düzenleme, sürüş güvenliği amacıyla kullanılan dijital ekranların kullanım esaslarını da belirliyor.
Sürüş, park ve navigasyon amacıyla kullanılan ekranlar ile araç içi ve dışı kamera sistemlerinin kullanımına izin verilmesi planlanıyor. Yolcu taşımacılığı yapan M2 ve M3 sınıfı araçlarda bulunan bireysel sesli ve görüntülü eğlence sistemlerinin kullanımına ilişkin mevcut uygulamanın da devam etmesi öngörülüyor.
Yürürlüğe Girmesi İçin Onay Bekleniyor
Hazırlanan yönetmeliğin yürürlüğe girebilmesi için Cumhurbaşkanı'nın onay sürecinin tamamlanması gerekiyor.
Onayın ardından düzenleme Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girecek ve uygulama İçişleri Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yürütülecek.